Food expert Femke Mosch


Bitter in de mond maakt het hart gezond

V.l.n.r. Karin Senf, Femke Mosch en Arjan Ruijssenaars

‘Sopropo is in plakjes heel Instagrammable’, zegt foodexpert Femke Mosch. Toch wordt deze exotische groente nog niet veel bereid in Nederland. Terwijl de tijd er rijp voor is, dankzij het gezonde imago en de import die door corona stilligt.

In een tijd waarin we veel bezig zijn met een gezonde leefstijl, past een nieuwe groente zoals sopropo. Deze exotische groente staat bekend om zijn gezondheidsbevorderende werking, die lijkt namelijk de bloedsuikerspiegel te verlagen en dat is goed nieuws voor diabetespatiënten.


‘De tijd is rijp om sopropo te introduceren’
- Femke

Gezondheidsclaim

‘Diabetespatiënten weten sinds een paar jaar dat ze door gezond te eten meer grip krijgen op hun ziekte’, zegt Femke Mosch. Hierdoor verandert het koopgedrag ook; er worden meer gezonde producten in het winkelmandje gedaan. ‘Sopropo wordt dus pas écht relevant als die gezondheidsclaim er komt.’ Als uit onderzoek blijkt dat deze groente de bloedsuikerspiegel daadwerkelijk verlaagt, kan er bijvoorbeeld worden samengewerkt met diëtisten en het Diabetesfonds, vertelt Femke.

Verspakket

Hoe creëer je vraag naar sopropo? Dat weet de foodexpert wel. Voeg deze groente toe aan een verspakket. ‘Zo maak je hem relevant en doordat er een recept bij zit, weten mensen ook gelijk hoe ze deze nieuwe groente kunnen bereiden.’ In een stoofgerecht, curry of even lekker te wokken, vertelt de foodexpert. De pakketten zijn ontwikkeld door studenten van Aeres Hogeschool en getest in de winkel. ‘De tijd is ervoor.’

Bitter is geen obstakel meer

Als sopropo een gezondheidsclaim krijgt, hoeft de bittere smaak geen obstakel meer te zijn. Dan zijn mensen bereid om het te eten, ook al is het bitter. Vergeleken met 10, 15 jaar is dat al een stuk minder, net als spruitjes en witlof. Maar vergeet niet bitter in de mond maakt het hart gezond.’ Dat weten ze in Suriname en Azië al heel lang. Van oudsher groeit de groente goed en snel in het klimaat, waardoor de vrucht veel voor handen was en er veel mee werd gekookt. Als er geen gezondheidsclaim komt, wordt het lastiger maar niet onmogelijk om deze exotische groente in Nederland te introduceren. Gember heeft ook geen gezondheidsclaim, maar wel de pretentie dat het supergezond is. ‘In Suriname en Azië eten mensen sopropo vanuit de overtuiging dat het gezond is. Je kunt dan als bedrijf niet zelf claimen dat het zo gezond is, maar moet iemand anders dat laten zeggen.’ En dat dat mogelijk is blijkt bijvoorbeeld uit de hype onder gezondheidsgoeroes: bleekselderij sap drinken.

Naam

Femke Mosch

Functie

Food Innovatie Strateeg

Over Femke

Femke Mosch is gespecialiseerd in concept en new product development in de foodsector. Ze hielp al meer dan 75 bedrijven (startups, scale-ups en de gevestigde orde) met innovatieprojecten. Met klinkende namen zoals Albert Heijn, Julia’s en The Greenery. ‘De consument verandert sneller dan de markt. In mijn innovatietraject help ik foodbedrijven relevant te blijven voor de consument en duurzaam te laten groeien. Zodat ze vol vertrouwen klaar staan voor de toekomst’, vertelt ze op haar website

Kwestie van tijd

Er is echter nog iets dat we niet moeten vergeten: de introductie van een nieuwe groente kost tijd. Femke brengt de aubergine in herinnering, die in 1989 vanuit het Midden Oosten in Nederland werd geïntroduceerd. Tot drie jaar geleden aten we per gezin slechts 1 aubergine per jaar. Mede dankzij de populaire verspakketten veroverde deze groente een plek in de Nederlandse huishoudens. Dat kan ook met sopropo gebeuren. De tijd is er rijp voor, vindt Femke. Er is veel vraag naar gezonde voeding en deze exotische variant is dan nog wel redelijk onbekend, de Groenten Apotheek en de winkel gevestigd bij Onze Volkstuinen in Almere weten er wel raad mee.

Duurzaam telen

Er speelt trouwens nog iets anders mee dan het gezondheidsaspect: veel import ligt door corona stil en exotische producten kunnen moeilijk Nederland bereiken. ‘De sopropo is straks verkrijgbaar van Hollandse bodem, die producten hebben weinig voedselkilometers afgelegd en zijn op duurzame wijze geteeld. Dat zijn belangrijke waarden voor de consument. En als de corona-crisis aanhoudt is dat positief voor de Hollandse kwekers. Schaarste maakt ‘m waardevol!’

Deel dit artikel